!-- Load Facebook SDK for JavaScript -->

Bądżmy w kontakcie – projekt nominowany do prestiżowej nagrody konkursu EDUinspiracje, inicjatywy podejmowanej przez FRSE

Narodowa Agencja Europejskiego Korpusu Solidarności komunikując o przekazaniu 7000 Euro na realizację rocznego projektu „Bądźmy w kontakcie” otworzyła drzwi do realizacji wizji, która zrodziła się w młodych głowach grupy inicjatywnej „Kaktus” i Prezes Fundacji 36i6 Pani Ewy Giski. Ta wizja dotyka subtelności, czyli walki z różnymi odsłonami depresji (łac. depressio, głębokość, od deprimere, przygniatać) wśród rówieśników. Temat subtelny, ale jego oddziaływanie i zasięg bolesne w skutkach. Dlatego Fundacja 36i6 wpisała się w ten projekt, bo warto być, wspierać, słuchać i pomagać ile się da. W koncept zaangażowana była Gmina Dywity, w tym Szkoła Podstawowa w niej funkcjonująca.

Depresja.

6 listopada 2019 r. słuchała o niej młodzież, a dzień później w jednej z sal, zgromadziła zaintrygowanych jej zjawiskiem rodziców nastolatków. Psychoterapeuta, Pan dr Grzegorz Baczewski, w prelekcji zatytułowanej „Stop depresji” przekazał wówczas wiele potrzebnych treści. Zrobił to mądrze, bo w prostej oprawie słów, jakże głęboko dotykających problemu. Sposób życia młodych ludzi determinuje lęk przed odrzuceniem, brakiem akceptacji w środowisku. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że dzieci myślą też o tym jak będą funkcjonowały w przyszłości? Czy założą rodzinę, znajdą pracę, zdobędą zawód? Te refleksje generują kolejne lęki, tym razem przed niepowodzeniem.  Zatem dzieci permanentnie zmagają się z rzeczywistymi napięciami przeplatającymi się z minorowym nastrojem. Bardzo ważne jest w tym kalejdoskopie emocji i silnych doznań mądre poszerzanie granic autonomii, nie zapominając o rozmowach prowadzonych z atencją i szacunkiem do młodego jakże wymagającego słuchacza.

Tak szybko minął ten rok! Młodzież chętna do pomocy rówieśnikom sama przeszła szereg warsztatów by wyposażyć się w niezbędną, profesjonalną wiedzę dającą im mandat do rozmów z rówieśnikami. Dzięki przychylności Gminy Dywity i Szkoły Podstawowej w Dywitach na kanwie szkoleń odbyły się spotkania z młodzieżą klas 7 i 8. Odpowiedzią na tego typu inicjatywy było 360 wypełnionych ankiet. 86,6% ankietowanych zaobserwowało, że problem depresji narasta w ostatnich latach. 42,9% przeszło depresję a 38,7% zna osobę, która przeszła tę chorobę. 257 osób rozmawia o swoich problemach z przyjaciółmi, 162 z partnerem, 94 z rodzicami. Dość szerokie grono nastolatków rozmawia również z rodzeństwem, psychologiem i Bogiem. Według młodzieży czynniki, które najczęściej mogą powodować depresję to: długotrwały stres (327), trudne doświadczenia (299) i wypalenie zawodowe (230).

2 grudnia 2019 r., o godz. 16.30 w Szkole Podstawowej w Dywitach odbył się kolejny, intrygujący wykład pt: „Style wychowania w rodzinie a rozwój osobowości dziecka” Tym razem mówca, psycholog o specjalności klinicznej, Pan Ireneusz Dawidowicz wyeksponował słuchaczom jedną z najważniejszych relacji jakich doświadczamy na ziemi, relację dziecko – rodzic. Przestrzeń do pracy nad sobą, nad dzieckiem, zaczyna się w sferze charakteru, który z kolei możemy kształtować od zderzenia się nowego życia ze światem zewnętrznym inkrustowanym siecią zależności i interakcji międzyludzkich. W tej zapętlonej karuzeli wydarzeń, zdarzeń a nawet zderzeń, zadaniem rodziców jest rozwiązywanie supłów codzienności. Najdotkliwsze są bowiem owoce depresji w kontekście niszczonego życia jednostki, bo na pewno nie jesteśmy tu na ziemi po to by chodzić z nosem zwieszonym tuż nad nią.

 

Kulminacyjnym punktem projektu była konferencja zorganizowana w dobie kwarantanny 18.05.- 23.05.2020 r, oscylująca wokół tematu depresji przeprowadzona na kanwie sześciu webinarowych wykładów, wygłaszanych codziennie przez siedmiu różnych znamienitych mówców. Do współpracy zaprosiliśmy: Panią Katarzynę Łukasiuk-Kalską psychologa, pedagoga, psychoterapeutę, Pana dr Grzegorza Baczewskiego lekarza, psychoterapeutę, Panią Alicję Niemierko-Pająk psychoterapeutę, Panią Wiolettę Przybyszewską psychologa, Państwa Agnieszkę i Rafała Piekarskich terapeutkę i duszpasterza oraz pastora Mirosława Kulca, misjonarza i duszpasterza. Mówcy podejmowali problem depresji, ale nie tylko. Słuchacze dowiedzieli się o przyczynach i skutkach perfekcjonizmu, niskiej samooceny i porażki zarówno życiu nastolatków jak i osób dorosłych. Dostali również wytyczne jak żyć naprawdę.

Czy można uciec od samego siebie? To jeden z tytułów webinaru. Często spotykamy ludzi, którzy kreują się na kogoś kim nie są, zniekształcają swój wizerunek, a potem cierpią z powodu nie bycia tym, kim są naprawdę. Słyszymy z ich ust, że tracą kontakt z własnymi potrzebami i niektórymi dążeniami, a sukcesy, które osiągają nie mają pożądanego smaku i permanentnie doświadczają stanu pustki. Może koresponduje to z tym, że akceptujemy tylko dobre „ja” , które funkcjonuje w parze z naszą ciemniejszą stroną, a tej nie potrafimy zaakceptować i w konsekwencji nad nią pracować. A jaki jest tego skutek? Na swych osobistych przestrzeniach toczymy wieczną cichą wojnę, źródło wszystkich innych wojen. A może by tak, za słowami Adama Nowaka, lidera zespołu „Raz Dwa Trzy” „nazywać rzeczy po imieniu, a zmienią się w oka mgnieniu”?

Jednym z ostatnich, ale jakże spektakularnych działań projektu było stworzenie, wzbudzającego ciekawość, kącika, strefy kontaktu dla uczniów Szkoły Podstawowej w Dywitach. Ta inicjatywa naszej przesympatycznej grupki współtworzącej to przyjazne miejsce wraz z twórczymi wolontariuszami, ma służyć poprawie świata, tym razem, na istotnym w naszej egzystencji szczebelku relacji. I ten krok podtrzymuje w nas wiele nadziei, że projekt, mimo że się kończy, będzie dalej żył swoim życiem. Zapraszamy młodzież do korzystania już od września. Oprócz planszówek i nietuzinkowego wystroju przygotowane są ulotki-„antydepresanty”, które można wypełnić oczekując na odpowiedź, gdyby była potrzebna pomoc. Dziękujemy Europejskiemu Korpusowi Solidarności (ESC) za zaufanie i finansowanie tego przedsięwzięcia. Niech to co zasiane wyda owoc! (www.wkontakcie.olsztyn.pl). Wszystkim jednostkom zaangażowanym w projekt towarzyszą ambiwalentne uczucia. Z jednej strony radość, że wszystkie cele zostały zrealizowane, z drugiej myśli kończące się znakiem zapytania. Czy wszystkie te aktywności wystarczą by pomóc zagubionemu we wszechświecie nastolatkowi?

 

Linki do webinarów: